Піраміда. Загальні правила
При грі в кожну з наведених нижче різновидів "Піраміди" слід використовувати більярдні столи, кулі та аксесуари, що відповідають "Технічним вимогам МКП до більярдного обладнання".
2. Розмітка більярдного столу
2.1. На ігровій поверхні більярдного столу повинні бути чітко та акуратно нанесені такі лінії та позначки:
(1) Центральна позначка - точка, розташована в центрі ігрової поверхні столу.
(2) Центральна лінія - пряма, проведена через центральну позначку паралельно коротким бортам. Центральна лінія ділить ігрову поверхню столу на дві половини - передню та задню.
(3) Передня позначка - точка, розташована в центрі передньої половини ігрової поверхні столу.
(4) Лінія будинку - пряма, проведена через передню позначку паралельно передньому борту.
(5) Задня позначка - точка, розташована в центрі задньої половини ігрової поверхні столу.
(6) Лінія виставлення куль - частина поздовжньої лінії столу, проведена від задньої позначки до середини заднього борту.
2.2. Будинком називається частина ігрової поверхні столу, укладена між лінією будинку та переднім бортом.
3. Використовувані кулі
Стандартний набір з шістнадцяти пірамідних більярдних куль: п'ятнадцять білих (кольору слонової кістки) куль з номерами від 1 до 15-ти та одна кольорова (переважно жовта) куля без номера.
Примітка: При грі в "Вільна піраміда", "Комбінована піраміда" та "Динамічна піраміда" допускається використання п'ятнадцяти білих куль без номера.
4. Біток та прицільні кулі
4.1. Битком називається куля, по якій завдають удару києм у процесі гри.
4.2. При грі в "Комбіновану піраміду", "Динамічна піраміда" та "Класична піраміда" битком служить кольорова куля.
4.3. При грі в "Вільну піраміду" будь-яка куля на ігровій поверхні столу (незалежно від його номера та кольору) може бути обрана граючим як битка при виконанні будь-якого чергового удару (виключенням є лише початковий удар, при виконанні якого використовують кольорову кулю). >
4.4. Всі інші кулі на ігровій поверхні столу крім битка є прицільними.
5. Зіткнення битка з прицільною кулею
5.1. Зіткнення (торкання) битка з однією з прицільних куль є обов'язковою умовою будь-якого правильного удару, включаючи початковий.
5.2. Битком можна вдарити по прицільній кулі як безпосередньо, так і від будь-якого борту (бортів).
5.3. Якщо биток не торкнувся жодної з прицільних куль, то удар вважається неправильним і карається штрафом.
6. Гра після порушення
У разі порушення правил суперник порушника має право після виставлення неправильно забитих куль, що вискочили, а також зняття зі столу на полицю (передбаченого правилами "Вільної піраміди", "Комбінованої піраміди" та "Динамічної піраміди") штрафної кулі:< /p>
(1) сам зробити наступний удар, або
(2) поступитися його порушнику.
7. Розіграш початкового удару
7.1. При розіграші початкового удару (розбиття піраміди) використовується така процедура. Розташувавшись по різні боки від поздовжньої лінії столу, гравці одночасно виконують удар з руки з дому, посилаючи кулі до заднього борту і назад. Перемагає гравець, чия куля зупинилася ближче до переднього борту.
7.2. Розіграш вважається автоматично програним, якщо:
(1) куля зайшла на половину суперника,
(2) не досяг заднього борту,
(3) впав у лузу,
(4) вискочив за борт,
(5) торкнувся довгого борту або
(6) торкнувся заднього борту більше одного разу.
7.3. Якщо правила порушили обидва суперники або якщо суддя не може визначити, чия куля зупинилася ближче до переднього борту, то розіграш повторюється.
7.4. Переможець розіграшу має право:
(1) сам зробити початковий удар або
(2) поступитися його супернику.
8. Початкове розміщення куль
8.1. Перед початковим ударом п'ятнадцять білих куль встановлюються у формі рівностороннього трикутника (піраміди) з вершиною на задній відмітці столу та основою паралельно задньому борту. Кожна куля повинна стикатися з кулями, що стоять поруч. Під час розміщення куль слід використовувати стандартний трикутник.
8.2. Кольорова куля, яка використовується як битка при виконанні початкового удару (розбиття піраміди), знаходиться в будинку.
Примітка: Під час гри можуть виникати ситуації, що передбачають встановлення неповної піраміди (див. п.2 і п.27, а також розділ 1, п. 14). При встановленні неповної піраміди дотримуються всі вимоги до встановлення повної піраміди. Відмінності полягають у наступному - неповна піраміда заповнюється у бік від вершини до основи. Основа (нижній ряд) заповнюється від середини до країв симетрично щодо поздовжньої осі столу. Для досягнення повної симетрії у нижній ряд у разі потреби переміщують кулю з вершини піраміди.
9. Положення кулі
Положення кулі визначається положенням її центру.
10. Будинок та лінія будинку
10.1. Лінія будинку не є частиною будинку.
10.2. Куля, що стоїть на лінії будинку, вважається розташованою поза домом.
11. Введення битка в гру (початок гри)
11.1. Біток вводиться в гру початковим ударом із руки з дому.
11.2. В якості битка при виконанні початкового удару завжди слід використовувати кольорову кулю.
11.3. Гравець, який вступає в гру першим, може встановлювати биток у будь-якій точці будинку, але не на лінії будинку (див. п.9 та п. 10).
Якщо биток встановлений поза домом, то суддя або суперник повинні попередити про це гравця, який вступає в гру, до завдання їм удару. В іншому випадку вважається, що биток введений у гру правильно.
Якщо той, хто вступає в гру, попереджений про неправильне положення битка, він зобов'язаний його поправити.
11.4. Біток вважається введеним у гру відразу після удару по ньому наклейкою кия (див. п. 14).
11.5. Доки биток не введений у гру, його можна поправляти рукою, києм тощо. Однак будь-який дотик битка після введення його в гру тягне за собою штраф.
12. Правильний початковий удар
12.1. Початковий удар (розбиття піраміди) вважається правильним, якщо після зіткнення битка з однією з прицільних куль:
(1) одна з куль правильно забита в будь-яку лузу; або
(2) щонайменше три різні прицільні кулі торкнулися борту (бортів); або
(3) дві різні прицільні кулі торкнулися борту (бортів) і, крім того, хоча б одна (будь-яка) прицільна куля перетнула центральну лінію.
Якщо жодна із зазначених вимог не виконана, накладається штраф.
12.2. Якщо гравець, який вступає в гру першим, не зміг зробити правильний початковий удар, то його суперник має право:
(1) прийняти позицію куль на столі, що склалася, і продовжити гру; або
(2) прийняти позицію куль на столі, що склалася, і змусити порушника продовжити гру; або
(3) розставивши кулі заново, сам зробити початковий удар; або
(4) розставивши кулі заново, змусити порушника зробити початковий удар ще раз.
Примітка: При розстановці куль заново після зняття штрафної кулі слід керуватися правилами виставлення неповної піраміди (див. п.8).
13. Поперемінне розбиття
У кожній наступній партії матчу суперники розбивають по черзі.
14. Початок та завершення удару
14.1. Удар починається з моменту зіткнення наклейки кия з битком і завершується після повної зупинки всіх куль на ігровій поверхні столу. (Шар, що обертається на місці, вважається рухомим.)
14.2. Забороняється розпочинати наступний удар до завершення попереднього. В іншому випадку - штраф.
15. Удар києм по битку
Удар по битку повинен проводитися тільки наклейкою кия в напрямку його поздовжньої осі. В іншому випадку - штраф.
16. Торкання ногою підлоги
При виконанні удару по битку, принаймні одна нога граючого повинна стосуватися статі. В іншому випадку - штраф.
17. Заборонене торкання куль
17.1. За винятком торкання битка наклейкою кия при виконанні удару, забороняється торкання будь-якої кулі (битка або будь-якої прицільної кулі) на ігровій поверхні столу тілом, одягом, крейдою, машинкою, держаком кію і т.п. В іншому випадку - штраф.
18. Заборона подвійного удару
При виконанні удару наклейка кия повинна торкнутися битка лише один раз. В іншому випадку - штраф.
19. Заборона пропиху
19.1. Забороняється затягувати контакт наклейки кия з битком аж до зіткнення (торкання) битка з прицільною кулею. В іншому випадку удар кваліфікується як пропих і карається штрафом.
19.2. Якщо биток стосується прицільної кулі або якщо відстань між битком і прицільною кулею настільки мала, що при виконанні удару по битку практично неможливо уникнути моментального потрійного контакту - "наклейка кия - биток - прицільна куля", то удар києм по битку не кваліфікується як пропих, якщо він нанесений:
(1) під кутом не менше 45 градусів у бік від лінії центрів цих двох куль;
(2) або таким чином, щоб биток після зіткнення не пройшов вперед (слід за прицільною кулею). В іншому випадку - штраф.
Примітка: Удар по битку в бік від притисної кулі, що стикається, (без зміщення останньої з місця) не вважається за зіткнення битка з цією прицільною кулею. Якщо після цього биток не торкнувся жодної з прицільних куль, удар вважається неправильним і карається штрафом (див. п.5.3).
20. Правильно завершений удар
Будь-який удар (за винятком початкового) вважається правильним (правильно завершеним), якщо не порушено жодне з положень цих Правил і, крім того після зіткнення (торкання) битка з однією з прицільних куль будь-якої з куль на ігровій поверхні столу (биток або будь-яка прицільна куля):
(1) забитий у лузу; або
(2) відображається від будь-якого борту, а потім:
(а) стосується іншого борту; або
(б) доводить до іншого борту будь-яку кулю; або
(в) стосується будь-якої кулі, що стоїть впритул до іншого борту; або
(3) перетинає центральну лінію, а потім:
(а) стосується будь-якого борту; або
(б) доводить до будь-якого борту будь-яку кулю; або
(в) стосується будь-якої кулі, що стоїть впритул до будь-якого борту; або
(4) відображається від будь-якого борту, а потім:
(а) перетинає центральну лінію; або
(б) перекочує через неї будь-яку кулю.
Якщо жодна із зазначених умов не виконана, то накладається штраф.
Примітки:
1. Всі елементарні ігрові події (зіткнення куль, відбиття від бортів, перетину центральної лінії столу тощо) повинні відбуватися лише у зазначеній послідовності. В іншому випадку - штраф.
2. Якщо биток б'є по прицільній кулі, що стоїть впритул до борту, а ця прицільна куля в свою чергу впливає на биток і доводить його до іншого борту або перекочує через центральну лінію, то удар вважається безумовно правильним, якщо мало місце два окремі зіткнення - "биток - прицільна куля" та "прицільна куля -биток".
Якщо ж двох окремих зіткнень не було, то удар, що завершився подібним чином, вважається правильним лише за умови, якщо гравець до удару попередив суддю про те, що прицільна куля стосується борту. В іншому випадку - штраф.
3. Куля перетинає центральну лінію, лише якщо центральну лінію перетинає центр кулі.
Якщо до удару центр кулі був розташований точно на центральній лінії, то його змішання в ту чи іншу половину столу не можна розглядати як "перетин центральної лінії".
4. Якщо одна з куль відбивається від губи середньої лузи і повертається на свою половину ігрової поверхні столу, то його центр щонайменше один раз перетнув центральну лінію.
21. Штрафний та преміальний удар із руки з дому
21.1. При грі в "Комбіновану піраміду" удар з руки з дому проводиться і в інших випадках, що обумовлені правилами. Він може бути як штрафним (при неправильному зіграванні битка в лузу або при вискакуванні битка за борт), так і преміальним (при правильному зіграванні битка в лузу). При цьому введення битка в гру провадиться відповідно до п. 11.
21.2. Забивати в лузу можна будь-яку кулю після зіткнення битка з будь-яким, розташованим поза домом прицільною кулею. Якщо всі прицільні кулі розташовані в будинку, то удар здійснюється з протилежного боку столу, який у цьому випадку служить тимчасовим будинком, обмеженим задньою лінією.
21.3.Штрафний та преміальний удар з руки з дому повинні задовольняти всім вимоги п.20.
22. Правильно та неправильно забиті кулі
22.1. Куля вважається правильно забитою (зіграною), якщо вона впала в лузу внаслідок правильного удару.
22.2. Усі правильно забиті кулі виймаються з луз та розміщуються на спеціальній полиці. (Кожному з гравців приділяється окрема полиця.)
22.3. Якщо з моменту початку удару і до моменту його завершення (див. п. 14) було порушено хоча б одне з положень цих Правил, то всі кулі, що впали в лузи внаслідок цього удару, вважаються неправильно забитими.
Якщо порушення сталося після завершення удару (див. п. 14), накладається штраф. Однак куля, що впала в лузу в результаті удару, що завершився, вважається забитим правильно.
Примітка: Якщо порушення правил гри сталося після завершення партії (тобто після завершення останнього удару, внаслідок якого було правильно забито останню кулю в партії), штраф не накладається і результат партії не переглядається.
22.4. Усі неправильно забиті кулі не зараховуються та виставляються.
22.5. Куля, що вискочила з лузи на ігрову поверхність столу вважається не забитим і залишається в грі. Штраф не накладається.
23. Куля на краю лузи
23.1. Якщо куля, що зависла над лузою, мимоволі падає в лузу, без зіткнення з іншою кулею і якщо це не вплинуло на кінцевий результат удару, що почалося, то його відновлюють на колишнє місце і гра триває.
23.2. Якщо ж куля, що зависла над лузою, мимоволі падає в лузу, без зіткнення з іншою кулею, і якщо це вплинуло на кінцевий результат удару, що почався (тобто в тому випадку, якщо мимоволі впала в лузу куля була б неминуче зачеплена одним з наведених в рух куль) , всі кулі встановлюються з максимально можливою точністю на свої колишні позиції і удар повторюється.
23.3. Якщо куля, що рухається, припиняється на краю лузи в положенні не стійкої рівноваги, а потім падає в лузу, то вона вважається впалою в лузу внаслідок зробленого удару.
24. Куля, що вискочила
24.1. Куля вважається такою, що вискочила за борт, якщо після завершення удару вона зупинилася поза ігровою поверхнею столу (на борту, на підлозі тощо).
24.2. Куля не вважається такою, що вискочила, якщо вона, ударившись об верхню частину пружного борту або поручня, самостійно повертається на ігрову поверхню, не зачепивши при цьому будь-який інший об'єкт, що не є стаціонарною приналежністю більярдного столу.
Якщо ж куля зачіпає будь-який предмет, що не є приналежністю столу, наприклад, освітлювальний прилад, крейда на борту або поручні і т. п., то він вважається вискочив, навіть якщо він після цього самостійно повертається на ігрову поверхню .
24.3. Якщо будь-яка куля (биток або прицільна куля) вискакує за борт, накладається штраф.
24.4. Всі кулі, що вискочили, виставляються після завершення удару.
25. Виставлення куль
25.1. Усі неправильно забиті кульи, що вискочили за борт, виставляються після завершення удару і до початку наступного.
25.2. Поодинока куля виставляється на задню позначку.
Якщо виставляється кілька куль, їх встановлюють у довільному порядку на лінії виставлення куль від задньої позначки до заднього борту якомога ближче, але не впритул один до одного.
Якщо ж які-небудь кулі, розташовані поблизу або безпосередньо на лінії виставлення куль, заважають процесу виставлення, то кулі, що виставляються, розташовують на лінії виставлення куль якомога ближче до задньої позначки і якомога ближче, але не впритул до куль, що заважають. .
У випадку, якщо для куль, що виставляються, не вистачає місця між задньою відміткою і заднім бортом, то кулі виставляють на продовженні лінії виставлення куль (між задньою позначкою та центром ігрової поверхні столу) якомога ближче до задньої позначки.
>25.3. При грі в "Вільна піраміда" будь-яка виставлена куля може бути обрана граючим як битка або прицільна куля, а при грі в "Комбіновану піраміду", "Динамічна піраміда" і "Класична піраміда" - як прицільна куля.
>26. Уповільнена гра
Якщо гравець своєю уповільненою грою затягує хід змагань чи партії, то суддя після відповідного попередження може ввести для обох гравців сорокап'ятисекундне обмеження часу на підготовку ударів. Суддя контролює час за допомогою секундоміру та за 10 секунд до закінчення відпущеного часу має зробити відповідне оголошення гравцю. Якщо гравець не укладається у встановлені часові межі, накладається штраф. Контрольний секундомір увімкнеться відразу після завершення удару (див. п. 14). Кожен гравець один раз за партію має право на продовження тимчасового обмеження. Якщо рахунок у матчі рівний і гравцям залишилося зіграти лише одну (контрову) партію, то кожен гравець має право на два продовження у цій партії. Гравець має своєчасно оголосити про продовження та переконатися в тому, що суддя повідомлений про це.
27. Втручання стороннього
Якщо під час гри кулі починають рухатися внаслідок втручання сторонньої особи (безпосередньо або шляхом будь-якого впливу на гравця, що виконує удар), то їх повертають на вихідні позиції і гра продовжується. При цьому штраф не накладається.
Це правило застосовується також і при виникненні надзвичайних ситуацій (землетрус, ураган, падіння освітлювального приладу, раптове відключення світла тощо)
Якщо відновити положення куль не є можливим, то кольорову кулю встановлюють у будинку (якщо кольорова куля вийшла з гри, то її повертають в гру замість будь-якої з білих куль, що залишилися на столі), всі білі кулі, що залишилися на столі, встановлюють в формі піраміди (або неповної піраміди) з вершиною на задній позначці, право наступного удару визначається розіграшем і гра продовжується за правиломпочаткового удару (див. п. 12). Рахунок зберігається таким, яким він був на той момент, коли партію було перервано.
Примітка: У разі встановлення неповної піраміди слід керуватися правилами, викладеними в п.8.
28. Втручання у гру суперника
Якщо гравець, який завершив свій ігровий підхід, завдає удару поза чергою або ж зміщує (торкається) будь-якої кулі під час гри суперника, то це розглядається як втручання в гру і тягне за собою штраф.
29. Штрафи
29.1.Штрафи накладаються у таких випадках:
(1) якщо биток при ударі не торкнувся жодної з прицільних куль (див. п.5.3.);
(2) при неправильному початковому ударі (див. п. 12.1);
(3) якщо наступний удар починається до завершення попереднього (див. п. 14.2);
(4) при неправильному ударі києм по битку (див. п. 15);
(5) при нанесенні удару по битку з відривом обох ніг від підлоги (див. п. 16);
(6) при забороненому торканні куль (див. п. 17);
(7) при подвійному ударі (див. п. 18);
(8) при пропиху (див. п. 19.1 та п. 19.2);
(9) при неправильно завершеному ударі (див. п.20);
(10) при вискакуванні битка або будь-якої прицільної кулі за борт (див. п.24.3);
(11) при уповільненій грі (див. п.26);
(12) за втручання у гру суперника (див. п.28).
29.2. Якщо при виконанні одного удару гравець вчиняє кілька порушень, штраф стягується в одинарному розмірі.